Thursday 26 October 2017

Forex Reserver Ppt


FORRETNINGSVEILEDNING I. Hva er Forex reserver 3 Unik uniform konseptuell definisjon av valutareserver er ikke tilgjengelig på grunn av divergerende visninger a. når det gjelder dekning av varer, b. på eierskap av eiendeler, c. på likviditetsaspekter og d. på behovet for skille mellom eide og ikke-eide reserver. 4 IMF har imidlertid definert valutareserver i sin BOP-håndbok og retningslinjer for valutareserveforvaltning, 2001: Reserver er eksterne eiendeler som er lett tilgjengelige for og kontrollert av monetære myndigheter for direkte finansiering av ubalanser i ekstern utbetaling, for indirekte å regulere størrelsen på slike ubalanser gjennom intervensjon i valutamarkeder for å påvirke valutakursen, og for andre formål. 5 Standard tilnærming til måling av internasjonale reserver tar hensyn til den monetære myndighetens uomskrevne internasjonale reserveaktiver. Utenlandsk valuta og verdipapirer som er beholdt av publikum, inkludert banker og bedriftsorganer, er ikke tatt med i definisjonen av offisielle beholdninger av internasjonale reserver. 6 R. B.I Act 1934 foreskriver og letter RBI å opptre som forvalter av valutareserver og forvalte dem med definerte mål. Reservene refererer til både utenlandsk reserver i form av gullbeholdninger, utenlandske verdipapirer og innenlandske reserver i form av bankreserver. Således er det i India uttalt klart i statutten hva som utgjør forexreserver som er depotbanken og hvordan den skal deployeres, og på ekstremt konservativ måte så langt som forvaltning av reserver er bekymret 8 Teknisk tre motiver, dvs. Transaksjon internasjonal handel gir stige til valutastrømmer b. Speculative Individual og eller Corporate enheter for gevinster. c. Forsiktig Sentralbanker har beholdning av utenlandsk valuta for uforutsigbare strømmer. Forsiktighetsmotiv for å holde valuta kan være positivt knyttet til formue og kostnaden ved å dekke uplanlagt underskudd og negativt knyttet til avkastningen fra alternative eiendeler. 9 Offisielle reserver holdes for forsiktighets - og transaksjonsmotiver, med sikte på å oppnå sammendraget av nasjonale interesser, for å oppnå balanse mellom etterspørsel etter og levering av utenlandsk valuta for intervensjon og for å bevare tilliten til landets evne til å utføre eksterne transaksjoner 10 Alle land dra nytte av stordriftsfordeler ved å samle transaksjonsreservene, mens det er under forsiktighetsmotivet å holde offisielle reserver som krigsbryst. 11 Forex reserver er instrumenter for å opprettholde og styre valutakursen, samtidig som det muliggjør ordentlig opptak av internasjonale penger og kapitalstrømmer. 12 Reserve-eiendeler er eiendeler av monetær myndighet som depotfører, eller av statlig myndighet som rektor. Motiver for monetær myndighet kan ikke avvike fra pengepolitiske mål, mens for myndighetene kan målene også inkludere kjøp av varer og tjenester, betjening av utenlandsk gjeld, forsikring mot nødssituasjoner og som inntektskilde. 13 De dominerende indiske politiske målene med hensyn til valutareserver er: a) å opprettholde tilliten til valutapolitikk b) styrke kapasiteten til å gripe inn i forexmarkeder effektivt, c) begrense ekstern sårbarhet under katastrofer eller nødsituasjoner d) alle eksterne forpliktelser vil bli oppfylt (e) redusere de totale kostnadene som forexressurser er tilgjengelige for markedsdeltakere for, og (f) legge til støtte for innenlandsk valuta ved hjelp av eksterne eiendeler. Disse målene kan bli funnet i RBI-loven, preamble-lese om bruk av valutasystemet til fordel for landet og med sikte på å sikre monetær stabilitet. 15 Indias tilnærming til reserveforvaltning, inntil BOP-krisen i 1991 var i hovedsak basert på den tradisjonelle tilnærmingen, dvs. å opprettholde et passende nivå av importdekning (definert i antall måneder med import tilsvarende reserver) 16 Ved vedtakelsen av anbefalinger fra høyt nivå komiteen for betalingsbalansen ledet av drc. rangarajan fokuset skiftet til en integrert oversikt over problemene som dekker betalingsforpliktelser (utslipp kortsiktige gjeldsforpliktelser eller service mellomstore gjeld) i tillegg til importnivået 17 Faktorer som skal regnes med ved fastsetting av ønskelig reserveringsnivå er: - For å sikre tillit til internasjonale finans - og handelssamfunn i landets kapasitet til å respektere forpliktelser, opprettholde handel og finansielle strømninger - må ta vare på sesongfaktorene i en hvilken som helst balanse mellom betalingstransaksjon med henvisning til mulige usikkerheter i monsunforholdene i India - mengde valutareserver kreves for å motvirke spekulative tendenser eller forventningshandlinger blant aktørene på valutamarkedet og - kapasitet til å opprettholde reserver slik at kostnaden for å føre likviditet er minimal. 18 Kris i Østasiatiske land og erfaringer med flyktige grenseoverskridende kapitalstrømmer andre steder, har ført til skiftet i mønsteret av kundeemner og lags i betalingsreiser under valutakursusikkerhet. I tillegg legger vekt på reservernes størrelse, legger kvaliteten på reserver seg også vekt. Uncumbered reserve (definert som reservefordeler uten forpliktelser som forpliktelser, kredittkort til innenlandske enheter, garantier og andre betingede forpliktelser) må fremheves og gjøres tilgjengelige til enhver tid for myndighetene for å oppfylle ulike mål som er tildelt reserver . 19 Som en del av forsiktig forvaltning av eksterne forpliktelser, er RBI-politikken å holde forpliktelser på et relativt lavt nivå som en andel av brutto reserver. RBIs overordnede tilnærming til styring av valutareservene i India reflekterer endringen i sammensetningen av betalingsbalansen og likviditetsrisikoen knyttet til ulike typer strømmer og andre krav. 20.RBIs policy for reserveforvaltning er bygget på en rekke identifiserbare faktorer og andre uforutsetninger, inkludert størrelsen på dagens underskudd og kortsiktige forpliktelser (herunder nåværende tilbakebetaling forpliktelser på langsiktige lån), mulig variabilitet i porteføljeinvesteringer og andre typer kapitalstrømmer, det uventede presset på betalingsbalansen som følge av ytre sjokk og bevegelser i repatriable utenlandsk valuta innskudd av ikke-hjemmehørende indianere. 21 Guvernør Jalans siste uttalelse om penge - og kredittpolitikk (29. april 2002) gir en oppdatert og omfattende oppfatning av tilnærming til reserveforvaltning og særlig betydning er uttalelsen. Et tilstrekkelig høyt nivå på reserver er nødvendig for å sikre at selv om det er langvarig usikkerhet, kan reserver dekke likviditeten i fare på alle kontoer over en ganske lang periode. Med hensyn til disse hensynene, er Indias valutareserver nå veldig komfortable. det utbredte nasjonale sikkerhetsmiljøet understreker ytterligere behovet for sterke reserver. Vi må fortsette å sikre at kvotene av reserver på lang sikt, bortsett fra kortsiktige variasjoner i reservenivå, er i tråd med økonomiens vekst, størrelsen på risikojusterte kapitalstrømmer og nasjonale sikkerhetskrav. Dette vil gi oss større sikkerhet mot ugunstig eller uventet utvikling, noe som kan skje ganske plutselig. 22 Det er således et paradigmeskift i Indias tilnærming til reserveforvaltning. Skiftet har skjedd fra en enkelt indikator til en meny eller flere indikatorer tilnærming. Behandlingsstyringspolitikken er bygget på en rekke faktorer, noen av dem er ikke kvantifiserbare, og i alle fall endres vekter knyttet til hver av dem. 24 Grunnleggende motiver for å holde reserver resulterer i alternative rammer for å bestemme passende nivå av valutareserver. Imidlertid kan et optimerende rammeverk for å opprettholde et passende nivå av valutareserver forsøke presentert. Et synspunkt antyder at optimale reserver gjelder det nivået hvor marginal sosial kostnad er lik marginell sosial fordel. Det optimale reserveringsnivået kan også angis som det nivået hvor marginalproduktivitet av reserver pluss rente opptjent på reservefordeler er lik marginell produktivitet av virkelige ressurser. Dette rammeverket omfatter valutakursstabilitet som det overordnede målet om reservehåndtering. Siden de underliggende kostnadene og fordelene med reserver kan måles på flere måter, gir disse tilnærmingene til det optimale nivået et stort omfang for å utvikle en rekke indikatorer på passende reserver. 25 Det er mulig å identifisere fire sett med indikatorer for å vurdere reservernes tilstrekkelighet, og hver av dem gir innsikt i tilstrekkelighet, selv om ingen av dem i seg selv fullt ut kan forklare tilstrekkelighet. - Pengebaserte indikatorer - Handelsbaserte indikatorer - Gjeldsbaserte indikatorer - Likviditetsrisikoindikatorer 26 Pengebaserte indikatorer Inkludert reserve til store penger eller reserver til grunnpenger gir et mål for potensial for innbyggert kapitalflyvning fra valuta. En ustabil etterspørsel etter penger eller tilstedeværelsen av et svakt banksystem kan tyde på større sannsynlighet for slike kapitalflyvninger. Pengerbaserte indikatorer lider imidlertid av flere ulemper. I land, hvor etterspørselen etter penge er stabil og tillit til innenlandsk valuta, er den innenlandske etterspørselen etterspørselen tendens til å være større og reserver over pengekvotene, relativt små. Derfor, mens en betydelig pengestokk i forhold til reserver, umiddelbart, foreslår et stort potensial for kapitalflyging ut av penger, er det ikke nødvendigvis en god forutsetning for faktisk kapitalflyging. Pengerbaserte indikatorer tar også ikke fulle muligheter for internasjonal kapitalflyging. Videre finner empiriske studier et svakt forhold mellom pengebasert indikator og forekomst og dybde av internasjonale kriser 27 Handelsbaserte indikatorer Importbaserte indikatorer er definert når det gjelder reserver i måneders import for å gi en enkel måte å skalere reserveringsnivået av størrelse og åpenhet i økonomien. Det har en enkel tolkning - et antall måneder kan et land fortsette å støtte sitt nåværende importnivå dersom alle andre innstrømninger og utstrømmer opphører. Ettersom tiltaket fokuserer på nåværende konto, er det relevant for små økonomier, som har begrenset tilgang og sårbarheter til kapitalmarkedene. For vesentlig åpne økonomier med en betydelig kapitalkonto, kan importdeksjonsmåten ikke være hensiktsmessig. 28 Gjeldsbaserte indikatorer 1. Nylig opprinnelse - dukket opp med episoder av internasjonale kriser - reserver til kortsiktig gjeld ved gjenværende løpetid er en bedre indikator for å identifisere økonomiske kriser. Gjeldsbaserte indikatorer er nyttige for å måle risiko knyttet til ugunstige utviklinger i internasjonale kapitalmarkeder. Siden kortsiktig gjeld med gjenværende løpetid gir et mål på alle gjeldsbetalinger til utlændinge i løpet av det kommende året, er det et nyttig mål for hvor raskt et land vil bli tvunget til å justere i møte med forvrengning av kapitalmarkedet. Undersøkelser har vist at det kan være den viktigste indikatoren for reservedekning i land med betydelig men usikker tilgang til kapitalmarkeder. 29 Likviditetsrisikoindikatorer Av særlig interesse er Guidotti-regelen, som har fått stor takknemlighet fra mange sentralbankfolk, inkludert Alan Greenspan, postulerer at forholdet mellom kortsiktige gjeld forstørret med et forventet underskudd i betalingsbalansen (eller et annet mål for forventet lån) kunne tjene nyttig en indikator på hvor lenge et land kan opprettholde ekstern ubalanse uten å ty til utenlandsk låneopptak. Som et spørsmål om praksis foreslår Guidotti Rule at landene skal holde eksterne eiendeler tilstrekkelig for å sikre at de kan leve uten tilgang til nye utenlandske lån i opptil tolv måneder. Dette innebærer at de brukbare valutareserverene bør overskride planlagt avskrivning av utenlandsk gjeld (forutsatt ingen overgang i løpet av det følgende året). 31 Indisk tilnærming til å fastslå tilstrekkigheten til valutareserver har utviklet seg de siste årene, særlig siden den banebrytende rapporten fra høynivånskomiteen om betalingsbalanse, som kulminerte i guvernør Jalans, som viser kombinasjonen av globale usikkerheter, innenlandsk økonomi og nasjonal sikkerhet hensyn til å bestemme likviditet i fare og dermed vurdere reservedekning. 32 Akkreditering til valutareserver i India Selv om det er velkommen fra utsikten over ekstern sikkerhet som det gir i Indias eksterne økonomiske stilling, er en så stor forbedring i Indiens eksterne posisjon uten sidestykke i Indias egen historie. Det har imidlertid hevet noen statistiske og analytiske problemer. Disse er: Hva er kildene til overtakelse til reserver Er de på grunn av underliggende arbitrasjonsmuligheter Hva er kostnaden for disse reserverne? 33 Hovedkilder til økning i valutareserver har vært: Overskudd i nåværende konto Økning i annen kapital Verdsettelse endringer i reserver 34 Arbitrasjemuligheter Renter som tilbys for tiden på ikke-resident innskudd (Rupee), er de samme eller i beste fall lavere enn tilsvarende innenlandske innskudd. For ikke-residente valutainnskudd er prisene lavere enn de internasjonale markedene. Videre har inflasjonen gjennom NRI-innskudd i dagens finanspolitikk vært i tråd med de trender som er observert de siste årene. Det er således ikke noe bevis for at tilgjengelige arbitrage muligheter har ført til økning i valutareservene. 35 Kostnader for reserver Gjeld som skaper innstrømning er betydelig lavere. Dermed er kostnaden for økning av reserver ikke meget viktig. Nesten hele tillegget til reserver i de siste årene har blitt gjort uten å øke utlandsgjelden. Netto inntjening fra valutareserver har vært stor, og dette utelukker verdsettelsesendringer på grunn av valutakursendringer mellom rupee og utenlandsk valuta, inkludert gull. Med andre ord er avkastningen på reserver eksklusive de betydelige gevinster i dollar til valutareserveporteføljen på grunn av verdsettelse av ikke-dollar-valutaer mot amerikanske dollar og gevinster fra økningen i gullprisen 37 Økende oppmerksomhet er å være betalt til forvaltning av internasjonale reserver. Noen grunner er: Advent av euroen som en alternativ valuta til amerikanske dollar Bevegelse av mange sentralbanker ut av gull Endringer i valutakursregimer Endring av syn på reservetilstrekk og rolle i kriseforebygging og Operasjonell bruk av reservemål ved beregning av finansieringsgap ved IMF. 38 Oppmerksomheten på emnet er påvist ved å øke vekten på åpenhet, ansvarlighet i ulike fora, og mer nylig spørsmålet om IMFs retningslinjer om emnet. 39 Operasjonelt er reserveforvaltning en prosess som sikrer at tilstrekkelig offisiell offentlig offentlig sektor er lett tilgjengelig for og kontrollert av myndighetene for å møte et bestemt målmål for et land. 40 En reserveforvaltningsenhet er normalt ansvarlig for forvaltningen av reserver og tilhørende risikoer. Reserveforvaltningsenheten er alltid sentralbanken, og målene for reserveforvaltning er derfor avgjørende for at de skal omfatte målene for den monetære myndigheten og målene til en porteføljeforvalter eller forvalter av reserver. 41 Som en monetær myndighet er sentralbanker hovedmål å sikre makroøkonomisk finansiell stabilitet generelt og ekstern stabilitet spesielt. Som sentralbank er hovedbankens hovedmål å sikre likviditet, sikkerhet og avkastning på utplassering av reserver. 42 Ved vurderingen av forvaltning av reserver vurderes fordelene og kostnadene ved å holde reserver på hele tiden. På fordelene ved å holde og administrere tilstrekkelige reserver og avsløre tilstrekkelig informasjon til markeder, kan et land forhindre eksterne kriser, særlig de som kommer fra hovedkontoen. Den økende forståelsen av reservenes rolle i kriseforebygging og som buffer for å håndtere valutamarkedet press har gitt reservebehandlingen en mer sentral rolle, nå enn før, i nasjonal økonomisk politikk. Opprettholder høyt nivå av reserver for tidevann over eksterne sjokk, innebærer imidlertid mulighetskostnad. Forvaltningsstyringen søker å minimere mulighetskostnadene mot fordelene som oppstår ved å holde reserver. 43 Målene med reserveforvaltning varierer fra land til land, og en nylig undersøkelse av reserveadministrasjonspraksis i utvalgte land av IMF gir god innsikt om emnet. 44 For det første holder de fleste land reserver for å støtte pengepolitikken. Mens det sikres likviditet i valutamarkedet for å utjevne uønskede kortsiktige svingninger i valutamarkeder, er hovedmålet, noen land tar en forsiktig tilnærming til intervensjon. Mindre land, holde reserver hovedsakelig for å ta hensyn til transaksjonsmotiver for å møte eksterne ubalanser i utlandet, samt en butikk av rikdom. Forsiktighetsgrunnlaget for å holde reserver for å redusere uønskede eksterne støt er implisitt i de fleste landsmål, men blant noen få finner man tydelig omtale. Få land bruker eksplisitt internasjonale reserver som støtte for monetære grunnlag og for å opprettholde stabiliteten og integriteten til det monetære og finansielle systemet. Fra et politisk synspunkt er målet om å holde reserver for å støtte pengepolitikken felles for de fleste land, og målet om å holde reserver i forhold til mange fremvoksende økonomier er først og fremst å opprettholde internasjonal tillit om sine kortsiktige betalingsforpliktelser samt tillit til pengepolitikken og økonomiske politikker 45. I tillegg har de fleste land uformell koordinering mellom gjeldsstyring og reservehåndteringspolitikk. Som en del av uformell koordinering tar de fleste land hensyn til ekstern gjeldsindikatorer, særlig forfallssammensetningen av kortsiktig og langsiktig gjeld, som en del av reserveforvaltningen. 46 For det tredje følger mange land med hensyn til transparens og opplysningsstandarder til IMFs spesifikke dataspredningsstandarder (SDDS) krav. De fleste land publiserer årlig data om utlandsgjeld og reserver i enten sentralbankens årsrapporter eller andre regjeringsrapporter. 47 For det fjerde gjelder likviditet og sikkerhet (lav risiko) for reserveforvaltningsenheter i de fleste land som en del av målet om reserveforvaltning. Avkastningsmålet er sekundært til de fleste land i reservehåndtering. 48 For det femte bruker de fleste land benchmarks for å styre valutasammensetningen av reserver, selv om informasjon til publikum om referansepunktene for den underliggende valutasammensetningen av reserver er vanligvis ikke tilgjengelig. Informasjon om de underliggende normer for å vedta referansemerkene er imidlertid tilgjengelige i en rekke land 50 I India er lovbestemmelser for forvaltningen av valutareserver fastsatt i RBI-loven og valutamarkedet, 1999. De styrer også det åpne markedet operasjoner for å sikre ordnede forhold i forexmarkedene, utøvelse av makter som monetære myndighet og depotmottaker i forbindelse med styring av utenlandsk valuta. 51 I praksis har gullbeholdningen vært nesten uendret, bortsett fra sporadisk salg av gull av staten til RBI. Gullreservene forvaltes passivt. 52 Foreløpig oppstår tilførselen til valutareserver hovedsakelig ut fra kjøp av RBI fra autoriserte forhandlere (dvs. åpne markedsoperasjoner) og til en viss grad inntekter fra distribusjon av forex eiendeler holdt i porteføljen av RBI (dvs. reserver, som er investert i passende instrumenter for utvalgte valutaer). RBI-loven fastsetter investeringskategorier hvor RBI har lov til å distribuere sine reserver. Støtteinntektene på statskonto er også i reserve. 53 Utløpet oppstår hovedsakelig på grunn av salg av utenlandsk valuta til autoriserte forhandlere (dvs. for åpen markedsoperasjon). Det er anledninger når forex blir gjort tilgjengelig fra reserver for identifiserte brukere som en del av strategien for å møte klumpete krav til valutamarkeder, spesielt i perioder med usikkerhet 54 Nettoeffekten av kjøp og salg av utenlandsk valuta er den mest avgjørende for nivået av valutareserver. Operasjonelt er reserveringsnivået også et av målene for valutapolitikken. Valutakursen bestemmes av markedet, det vil si krefter av etterspørsel og forsyning. Utviklingen av valutapolitikken styres av tre hovedformål: For det første å redusere volatiliteten i valutakursene, for det andre å bidra til å opprettholde et tilstrekkelig nivå av valutareserver og tredje, for å bidra til å eliminere markedsbegrensninger med sikte på utvikling av et sunt valutamarked. 55 RBIs essens for forvaltning av reserver er å sikre sikkerhet, likviditet og optimalisering av avkastningen. Ved utplassering av reserver tas det hensyn til valutasammensetning, varighet, instrumenter, kvalitet, likviditet, motparter og avkastning. Omstendigheter som klumpet etterspørsel og forsyning i reserveøkning motvirkes gjennom passende immuniseringsstrategier ved distribusjon. Et avgjørende område i prosessen med investering av utenlandsk valuta eiendeler i oversjøiske markeder, relaterer seg til risikoen involvert i prosessen, dvs. kredittrisiko, markedsrisiko og operasjonell risiko. Selv om det ikke er satt formel for å møte alle situasjoner, bruker RBI de aksepterte porteføljestyringsprinsippene for risikostyring. 57 Teori og praksis av valutareserver er like komplisert som et annet moderne økonomisk problem. Selv om det ikke er lett å gi svar på alle spørsmålene som er opptatt i den siste debatten om valutabeholdningens ledelsespolitikk, har vi i India hatt en så lang reise fra Agony 1991 til dagens komfort, og dette har bare kommet opp av dint av hardt arbeid og implementering av forsiktige retningslinjer som har gjort India, en respektert modell i Emerging WorldSlideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, selv frakoblet Fortsett til mobilnettstedet Opplastning Logg inn Registrering Dobbeltklikk for å zoome ut Del denne SlideShare LinkedIn Corporation-kopien 2017Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og å gi du med relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, selv frakoblet Fortsett til mobilnettstedet Opplastingslogg Registrering Dobbeltklikk for å zoome ut Valutareserver (reserves) Del denne SlideShare LinkedIn Corporation kopien 2017Reserve Valuta BREAKING DOWN Reserve Currency Holding valutareserver minimerer valutarisiko, da innkjøpsnasjonen ikke må bytte valuta for gjeldende reservevaluta for å foreta kjøpet. Siden 1944 har amerikanske dollar vært den primære reservevalutaen som brukes av andre land. Som et resultat overvåket utenlandske nasjoner nøye pengepolitikken til USA for å sikre at verdien av deres reserver ikke påvirkes negativt av inflasjonen. Hvordan Amerikanske dollar ble verdens reserveringsmønster Den etterkrigste fremveksten av USA som den dominerende økonomiske makt hadde enorme implikasjoner for verdensøkonomien. På en gang representerte BNP 50 av verdensproduksjonen, så det var selvsagt at amerikanske dollar ville bli den globale valutareserven, slik den gjorde i 1944. Siden da har andre land lagt valutakursene til dollar, som var konvertibel til gull på den tiden. Fordi den gullbackede dollaren var relativt stabil, gjorde det det mulig for andre land å stabilisere sine valutaer. I begynnelsen hadde verden nytte av en sterk og stabil dollar, og USA blomstret fra den gunstige valutakursen på sin valuta. Det som utenlandske myndigheter ikke fullt ut innså var at USA, selv om valutareserverene deres ble støttet av gullbeholdninger, kunne fortsette å skrive ut dollar som var støttet av statsskulden. Som USA trykte flere penger for å finansiere utgifter, reduserte gullbakgrunnen bak dollarene. Den fortsatte utskrift av penger utover støtten til gullbeholdningen reduserte verdien av valutareserver i utlandet. GoldDollar-avkoblingen Da USA fortsatte å oversvømme markedene med papirpenger for å finansiere sin eskalerende krig i Vietnam og Great Society-programmer, vokste verden forsiktig og begynte å konvertere dollarreserver til gull. Løpet på gull var så omfattende at president Nixon ble tvunget til å gå inn og avkoble dollaren fra gullstandarden, noe som ga vei til de flytende valutakursene vi ser i dag. Kort tid etter gikk verdien av gull tredoblet, og dollaren begynte sin tiår lange nedgang. Fortsatt tro i dollaren Uansett, forblir amerikanske dollar verdens valutareserve, hovedsakelig fordi landene hadde akkumulert så mye av det, og at det fortsatt var den mest stabile og flytende form for utveksling. Støttet av det sikreste av alle papirforekomster, amerikanske statsobligasjoner, er dollaren fortsatt den mest innløsbare valutaen for å lette verdenshandel.

No comments:

Post a Comment